Tuesday, July 28, 2009

INFO DARI UNIT HEM

WABAK INFLUENZA A H1N1(SELSEMA BABI)

Wabak Selsema Babi yang berleluasa di dunia sekarang semakin menghampiri sekolah kita.Yang terbaru wabak tersebut dikesan di SJKC Ai Keow, Telok Air Tawar kira-kira 5 km dari sekolah kita.Wabak yang sangat merbahaya itu boleh merebak melalui udara(batuk dan bersin).

Jika warga sekolah ini mengalami demam,batuk,sakit tekak,sukar bernafas,sakit badan dan sakit kepala.Silalah mendapat rawatan dari doktor dengan segera.

Langkah-langkah pencegahan boleh dibuat dengan menggunakan tisu atau sapu tangan bersih bila batuk atau bersin,kerap mencuci tangan dan kalau boleh gunakan penutup mulut dan hidung.

Bagi pihak sekolah,Unit HEM mengambil langkah berjaga-jaga dengan menubuhkan Jawatankuasa Khas Menangani Influenza A H1N1 yang dipengerusikan oleh Tuan Guru Besar.Pihak sekolah juga sering menghebahkan keadaan semasa penularan wabak tersebut dan langkah-langkah mencegahnya kepada murid dan warga sekolah.Pihak sekolah juga menyediakan bilik operasi yang diketuai oleh Ustazah Zubaidah bt Ismail.Bilik Operasi tersebut menyediakan kemudahan jangkasuhu untuk memeriksa tahap suhu badan seseorang dan juga topeng muka bagi yang memerlukannya.Sebaik-baiknya setiap orang harus menyediakan sendiri topeng tersebut.

Apa yang diharapkan agar langkah berjaga-jaga dan kesedaran di kalangan warga SKPS dapat mencegah penularan wabak tersebut di sekolah kita.Doa dan Tawakkal kita kepada Allah SWT adalah jalan yang terbaik untuk memohon perlindungan dari berlakunya wabak tersebut di sekolah kita.

No comments:

Post a Comment